over onderhandelen, prijzen en prijsstellingen

Over onderhandelen

Zorgen voor jezelf is belangrijk en natuurlijk zijn we allemaal aangesloten bij een zorgverzekeraar. We zijn verplicht verzekerd. Dit is een door de overheid geregelde verplichte verzekering. Zelf kun je kiezen bij wie en hoe groot je pakket is. De behandelingen van de complementaire disciplines (waaronder therapeutische-massages, orthopedie, chiropractie, homeopathie, zwangerschapsbegeleiding, diëtist en dergelijke) horen meestal niet bij het basispakket.  De zorgverzekeraars geven een gedeelte van het betaalde geld alleen aan je terug als je aanvullend verzekerd bent en ook hier is een maximum van een aantal behandelingen vastgesteld. Als je aanvullend verzekerd bent dan hoef je niet eerst naar de huisarts om een afspraak te maken bij een erkende complementaire discipline, zoals bij mij: shiatsu therapie. (Dit kan verschillen per verzekeraar). Zorg, buiten het pakket om, wordt niet vergoed en moet de cliënt/patiënt zelf betalen. Daar valt niet over te onderhandelen. 

Over preventieve zorg praat bijna niemand. Er zijn wel controles voor je tanden, darmen, borsten, griep. Ook vaccinaties als voor griep, baarmoederhalskanker en de  kinderziekten hoeren bij deze zorg. Ook de vaccinatie tegen het Coraona virus hoort daar sind kort bij. In alle gevallen blijft de huisarts het eerste aanspreekpunt voor ziektes en klachten. Deze kan je ook doorsturen naar een complementaire praktijk. Ook de huisarts wil kan je informeren over leefstijl tips en alternatieve behandelingen, maar over het algemeen hoor je er zelf voor te zorgen dat je gezond blijft. De kosten van de zorg zijn minutieus uitgerekend door economen en managers. Daardoor wordt iedereen die binnen dit model zijn boterham verdient in ieder geval redelijk tot zeer goed betaald.

Elke complementaire behandelaar mag zijn eigen prijzen vaststellen. Die gelden dan voor iedereen bij alle patiënten bij deze behandelaar. Eventueel kan een behandelaar met een specifieke klant in bijzondere omstandigheden zijn prijzen incidenteel bijstellen.

  • In het oude China was de dokter verantwoordelijk voor de gezondheid van zijn cliënten. Dat betekende dat ze een maandelijks bedrag kwijt waren zolang ze gezond waren. Zodra er iemand ziek werd betaalde men niet meer en werd de dokter verantwoordelijk gehouden. Het dwingt de behandelaar om goed te werken en zich preventief in te zetten. Dit gezondheidssysteem is in het Westen helaas onbekend en in vele gevallen is zorg en genezing een commerciële aangelegenheid geworden.